Start O mnie Galeria Kontakt
Program
Okręg 4
Dotychczas
Interpelacje
Interpelacje
Interpelacje
Sesje Rady Miasta
Prasowe
Wideo
Linki
Archiwum
  • Przewodniczący Klubu Radnych PO RP
  • Przewodniczący Komisji Infrastruktury i Ochrony Środowiska
  • Członek Komisji Praworządności i Samorządu
Radni dyskutowali nad WPI
Nie może dłużej być tak, żeby po fatalnej jakości drogach nawet z zamkniętymi oczami da się zorientować, kiedy wjeżdża się do Częstochowy – stwierdzili radni w czasie pierwszego czytania projektu uchwały aktualizującej Wieloletni Plan Inwestycyjny, ie szczędząc krytyki dla propozycji przedstawionych przez prezydenta. Wciągu miesiąca mają zdecydować w co jeszcze oprócz dróg, należy inwestować w najbliższych latach.

W czasie poniedziałkowej sesji odbyło się pierwsze czytanie uchwały aktualizującej Wieloletni Plan Inwestycyjny na lata 2009-2014. Projekt przygotowany przez służby prezydenta podzielono po raz pierwszy na trzy części:inwestycje planowane do realizacji z budżetu miasta, ze środków unijnych w ramach Programu Rozwoju Subregionu Północnego i inwestycje, które mają być zrealizowane za pieniądze unijne uzyskane w ramach konkursów.
W ramach inwestycji zrealizowanych z własnej kieszeni magistrat proponuje przeznaczyć w ciągu najbliższych pięciu lat ponad 295 mln zł na drogi. Z tego 95 mln ma pójść na modernizację dróg gminnych, prawie 70 mln zł na naprawy mostów, 20 mln zł na poprawę dojazdu do Jasnej Góry, 12 mln zł na przebudowę Alej i tylko 6 mln zł do 2012 r, na przygotowanie budowy wiaduktu umożliwiającego dojazd z Sobieskiego nad torami do Krakowskiej i DK-1.
25 mln zł prezydent zaproponował przeznaczyć na budowę mieszkań, blisko 5 mln na modernizację szpitali, blisko 30 mln zł na sport: modernizacja basenu przy Dekabrystow, budowa sali gimnastycznej przy Gimnazjum nr 7, budowa kilku boisk szkolnych, żadnej kwoty nie zapisano przy II etapie modernizacji stadionu Rakowa. 70 mln zł prezydent chciałby przeznaczyć na wykupy gruntów i przygotowania terenowo-prawne, prawie 10 mln zł na informatyzację jednostek miejskich i 7,5 mln na zakupy inwestycyjne.

Ze środków miejskich i pozyskanych w ramach Programu Rozwoju Subregionu Północnego ponad 70 mln miałoby pójść na rewitalizację miasta: modernizację Alej, przebudowę Młodzieżowego Domu Kultury, remont budynku dawnego obserwatorium. Ponad 70 mln zł miałoby być przeznaczone na TBS-y, blisko 70 mln zł na budowę hali sportowej na Zawodziu, a prawie 10 mln zł na budowę infrastruktury informatycznej dla regionu.
W części obejmującej inwestycje realizowane dzięki środkom zdobytym w konkursach, prezydent proponuje przeznaczenie blisko 650 mln zł na inwestycje drogowe: aż 280 mln zł na przebudowę wylotu na Opole wraz z obejściem ul. św. Barbary, 110 mln na budowę wiaduktu przy skrzyżowaniu gierkówki z Jana Pawła II, prawie 70 mln zł na budowę tzw. północnego korytarza, ponad 71 mln zł na budowę węzła łączącego Warszawską z Dk-1, wreszcie 60 mln zł na budowę wiaduktu łączącego Sobieskiego z Krakowską – nie podane są jednak nawet lata realizacji tej ostatniej inwestycji.
Ponadto projekt przewiduje przeznaczenie ponad 220 mln zł na rozbudowę sieci tramwajowej i zakup taboru, 136 mln zł na rewitalizację miasta: za 50 mln zł na Dekabrystów miałaby powstać nowoczesna biblioteka miejska, 43 mln zł miałaby pochłonąć modernizacja filharmonii, a 40 mln zł modernizacja Rynku Wieluńskiego. 42 mln zł w projekcie przewidziano na modernizację i dosprzętowienie miejskich szpitali. Nakłady na budowę boisk i szkolnych sal gimnastycznych i modernizację samych placówek oświatowych miałyby sięgnąć ponad 90 mln zł.
Projekt nowelizacji WPI wzbudził jednak kontrowersje wśród radnych.
Bez wątpienia musimy zrobić tak, żeby w ciągu trzech lat dało się wygodnie zjechać z autostrady do miasta, w przeciwnym razie Częstochowa „spowiatowieje” jeszcze bardziej – stwierdził radny Marek Domagała z PiS.

Kolejna ważna kwestia to odkorkowanie miasta, musimy skoncentrować się na wyprowadzeniu ruchu tranzytowego z miasta – przekonywał radny Maciej Wawrzkiewicz z PO.

Natomiast mamy taką sytuację, że wszystkie inwestycje drogowe zapisane w projekcie są inwestycjami rzyczeniowymi. Jeśli nie uzyskamy pieniędzy z unii nic nie zbudujemy – zauważył radny Artur Gawronski z PiS – Poza tym mielibyśmy realizować jakieś fragmentaryczne zadania, np mamy budować wylot na Opole, ale nie łączymy tego w całość z przedłużeniem Sobieskiego do Krakowskiej. Na dodatek nie mając odpowiednio przygotowanego układu komunikacyjnego, magistrat chce zamykać I i II Aleję.

- Dokładnie, grunty pod przedłużenie Sobieskiego powinny być wykupione na wczoraj, z projektu wynika natomiast, że będziemy je wykupywać do 2012 r., więc może rozpoczniemy budowę po 2020 r. - popierał przedmówcę radny Jacek Krawczyk z PO.

- Poza tym projekt zakłada, że każdego roku nakłady będą rosły o około 40 mln zł, skąd ta pewność – pytała radna Ewa Pachura, z PO. - Powinniśmy stworzyć takie WPI, żeby mierzyć siły na zamiary.
Dokładnie, zakładanie, że dochody miasta będą rosły, myślenie, że zawsze będzie więcej pieniędzy i lepiej, to droga donikąd – wtórował radny Domagała.

Pamiętajmy, że gdyby nie prezydent Wrona, nie mielibyśmy w ogóle WPI – w obronie prezydenta stanął radny Konrad Głębocki ze Wspólnoty.
-
Może nie powinniśmy brać udziału we wszystkich konkursach unijnych i zamrażać w ten sposób naszych środków, tylko zbudować za nie coś konkretnego – zastanawiał się radny Krawczyk. - Poza tym chciałbym wiedzieć, co się stało z 6 mln zł planowanymi na remont stadionu Rakowa, bo chyba gdzieś wyparowały.
Powinniśmy również zastanowić się jakim miastem ma być Częstochowa. Czy nadal będzie miała charakter pątniczy, czy też uznajemy, że taki charakter już się wyczerpał i decydujemy się nadać miastu nowe oblicze – poddawał pod rozwagę radny Jacek Kasprzyk z LiD.

Zmodernizowaliśmy stadion żużlowy, teraz mamy budować halę sportową, powinniśmy zastanowić się, czy stać nas na to, w sytuacji gdy przy szkołach nie ma sal gimnastycznych. Podobnie mamy dokładać do TBS-ów, które są budowane z myślą o ludziach o wysokich dochodach, a po mieszkania komunalne jest już kolejka na 11 lat – zauważył Piotr Kurpios, przewodniczący Rady Miasta.
Prezydent Wrona promieniował optymizmem.
Każde z zadań wymienianych w trzeciej tabeli ma szansę na uzyskanie grantu – mówił. - Wiaduktu łączącego Sobieskiego z Krakowską nie mogliśmy umieścić, ponieważ zadanie nie jest jeszcze przygotowane. Na same wykupy gruntów potrzeba 37 mln zł. Warto na komisjach przedyskutować sprawę wykupu nieruchomości, procedur, negocjacji, żeby nie mieć do siebie pretensji. Co do północnego korytarza jesteśmy zgodni, celem jest połączenie Północy z
DK-1 i Wyczerpami i to robimy. Jeśli chodzi o połączenie Głównej i Przejazdowej z przedłużeniem Sobieskiego, to jest to kwestia do przedyskutowania przed uchwaleniem WPI. Co do stadionu Rakowa, to należy coś z tym faktycznie zrobić. Zaproponuję pewne kwoty na zasadach autopoprawki.


Ostateczny kształt radni nadadzą WPI w czasie październikowej sesji. Teraz mają miesiąc czasu na wyciągnięcie wniosków i złożenie propozycji zmian.


Źródło: Życie Częstochowskie / Adam Świerczyński


Jacek Krawczyk, 29.09.2008 o 17:39:24 | 0 Komentarzy

Wróć do strony głównej

KOMENTARZE

Komentarzy brak

Dodaj komentarz:

Imię

E-mail

Komentarz


9 1 4 6 2
Przepisz kod:

 

Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.

<<     Luty 2018     >>
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob
Nie
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
    



Free Web Site Counters

rss Jacek Krawczyk

Każda pierwsza środa miesiąca w godzinach
15:00-16:00 w pokoju 110, UMCz, ul. Śląska 11/13
Częstochowa

Strona istnieje od: 08.08.2006
Zgoda na umieszczenie Herbu Miasta Częstochowy - umowa nr 12/2010
Wszelkie prawa zastrzeżone jacekkrawczyk.pl