Start O mnie Galeria Kontakt
Program
Okręg 4
Dotychczas
Interpelacje
Interpelacje
Interpelacje
Sesje Rady Miasta
Prasowe
Wideo
Linki
Archiwum
  • Przewodniczący Klubu Radnych PO RP
  • Przewodniczący Komisji Infrastruktury i Ochrony Środowiska
  • Członek Komisji Praworządności i Samorządu
Nasze drogi zaniedbane
Rozłożenie układu drogowego w Częstochowie zarzuca prezydentowi Tadeuszowi Wronie opozycja. - W dziedzinie drogownictwa Częstochowa za jego rządów zrealizowała jedną poważną nową inwestycję drogową, na dodatek przygotowaną przez poprzedników, niestety porządnie nie remontuje się nawet dróg które istnieją – mówią krytycy. Zaniepokojeni tym radni zażądali, aby dostarczać im regularnych raportów na temat działań w zakresie drogownictwa.

Najpoważniejszą inwestycją drogową zrealizowaną w ciągu poprzedniej i obecnej kadencji prezydenta Tadeusza Wrony, jest wybudowanie wiaduktu nad torami przecinającymi ul. Jagiellońską. Budowla, która wyeliminowała korki tworzace się na przejeździe i w diametralny sposób poprawiła komunikację w tej części miasta, kosztowała blisko 35 mln zł. Przygotowania do realizacji tego przedsięwzięcia, rozpoczęły się jednak przed nastaniem rządów prezydenta Wrony, on je domknął i zrealizował budowę.
Z poważniejszych inwestycji rozbudowujących układ drogowy w Częstochowie, za czasów prezydenta Wrony powstało również kilkusetmetrowe przedłużenie ul. Okulickiego do Rocha – ważne dla tranzytu w kierunku Poznania, i druga nitka Legionów poprawiająca dojazd do stworzonej tam strefy gospodarczej.
Wyremontowano wiadukt w al. Pokoju, trwa remont wiaduktów na trasie DK-1 koło skrzyżowania z al. Jana Pawła II – to jednak odtwarzanie istniejących już budowli. Po wielu perturbacjach, ciągnących się zresztą do dziś – miasto procesuje się z wykonawcą – zmodernizowano również III Aleję.
Zdaniem krytyków prezydent Wrona doprowadził do zapaści układu drogowego w Częstochowie.
Wiadukt na Jagiellońskiej, to inwestycja w spadku po poprzednim zarządzie miasta, na dodatek dokończona przez prezydenta co najmniej o rok za późno – przekonuje radny Zdzisław Wolski z LiD. - Z nowych inwestycji drogowych prezydent praktycznie nie zrealizował nic. Nawet nie rozpoczął przygotowań do nich, jak w przypadku wiaduktu łączącego Sobieskiego z Krakowską, węzła na skrzyżowaniu DK-1 z al. Jana Pawła II lub przebudowy ul. Głównej i Przejazdowej, czyli wyjazdu na Opole. Nie wykonano nawet przymiarek do projektowania. Pan prezydent za to inwestował w błyskotki, jak kamienica na skrzyżowaniu Alej i Kościuszki, bo prezydent Wrona bardzo coś takiego lubi, niestety nie łożył na to, co jest ważne dla przyszłości i rozwoju miasta, czyli na drogi, czy plany zagospodarowania przestrzennego, które choć ich nie widać są bardzo potrzebne. Przez tę fatalną politykę układ drogowy leży, musimy jeździć po dziurach.

O tym, że miasto za mało inwestuje w infrastrukturę mówi również radny Marek Domagała z PiS. Właśnie w czasach kryzysu dobry gospodarz powinien zrobić coś co będzie realizować interesy wszystkich, czyli inwestować w infrastrukturę – twierdzi radny. - Takie inwestycje dają szanse na rozwój miasta,na ściągnięcie, kapitału, utworzenie miejsc pracy, zatrzymanie odpływu ludzi młodych. Ten sposób myślenia został jednak odrzucony. Zamiast na drogownictwo potężne pieniądze przeznaczymy np. na modernizację filharmonii. Miasto planowało wydać na ten cel 6-7 mln zł, po tym jak otrzymaliśmy 20 mln zł z unii na realizację tego przedsięwzięcia okazuje się, że musimy wyłożyć z własnej kieszeni nie 6 mln, a 26 mln zł. To o 20 mln zł więcej, niż zakładano. Nie mówię, że modernizacja filharmonii nie jest ważna, w czasach kryzysu szczególnie jednak musimy zwracać uwagę, że są inwestycje ważne i ważniejsze.

W tworzeniu układu komunikacyjnego w Częstochowie zupełnie brakuje konsekwencji – mówi Jerzy Kocyga, inżynier drogownictwa, kiedyś dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg. - Przykładem są połączenia na trasie wschód-zachód. Aleja Jana Pawła II jest dwujezdniowa, ale w pewnym momencie trafia na wąskie gardło w postaci Rynku Wieluńskiego, podobnie jest z ul. Dekabrystów, która jest poprzecinana zwężeniami, do jednego pasa ruchu.
Prezydent zatrzymał przedłużenie ciągu ul. Westerplatte-al. Wyzwolenia na wschód przy lasku Aniołowskim. Z drugiej strony z kolei dwupasmowa ul. Westerplatte - pomijając fakt, że brakuje jej części - trafia na ul. Wrocławską szerokości 5 metrów. To absurd. Przykładem niekonsekwencji są również plany wybudowania połączenia na linii wschód - zachód nad torami kolejowymi na południe od centrum. Jeśli postawimy wiadukt będący przedłużeniem Sobieskiego, okaże się, że drogi od wschodu i od zachodu rozminą nam się właśnie w centrum, bo wlot od zachodu będzie wychodził przy rondzie Mickiewicza. Na dodatek polityka tworzenia układu komunikacyjnego wygląda jakby kierowały nią katastrofy. Przykład? Zawaliła nam się kładka nad al. Jana Pawła II, więc zmienia się całą koncepcję obsługi i tworzy wyjazd dla Północy na miasto ulicą, która jest do tego zupełnie nie przygotowana. Dodatkow nie dość, że nie buduje się nowych dróg, to nie remontuje się porządnie tych, które już istnieją. Nowowybudowana droga, po 20 latach powinna być poddana generalnemu remontowi. Oznacza to, że w Częstochowie co roku powinno się wykonywać 20 km nowych nawierzchni na ulicach, a robi się może kilometr. Jeśli natomiast chodzi o wiadukt na Jagiellońskiej, to prezydent rozpoczynając poprzednią kadencję był przeciwny jego budowie, dopiero po roku zmienił zdanie. Niestety tak właśnie co roku zmienia się pogląd władz miasta na układ komunikacyjny w Częstochowie.

Jedną z największych bolączek jest poziom przygotowania inwestycji – uważa radny Jacek Krawczyk z PO. - Prezydent wprowadza jakieś zadanie do budżetu, więc radni są przekonani, że jego realizacja jest możliwa. Wszystko na papierze wygląda bardzo ładnie. Pod koniec roku okazuje się natomiast, że inwestycja nie została zrealizowana, bo była nieprzygotowana. Przykładem jest budowa ul. Batorego, która od kilku lat, co roku jest w budżecie, ale do dziś nie doczekała się realizacji. Inny przykład - do Narodowego Programu Budowy Dróg, czyli tzw. schetynówek, Częstochowa mogła zgłosić trzy inwestycje. A z ledwością zgłosiłazaledwie jedną, to świadczy jak zaawansowane mamy projekty. O kluczowej dla miasta wylotówce na Opole, która będzie dojazdem do autostrady mówi się od lat. Dopiero teraz zaczyna się jednak coś robić w tym kierunku. Do dziś nie mamy pozwolenia na budowę węzła drogowego na skrzyżowaniu DK - z al. Jana Pawła II., a za ten element można dostać najwięcej punktów w konkursie, w którym staramy się o pieniądze. Podobnie jeśli chodzi o budowę wiaduktu, który ma przedłużyć Sobieskiego do Krakowskiej. Miasto ma wykupione zaledwie 20 procent gruntów potrzebnych do realizacji tej inwestycji. Pieniądze na te wykupy powinny być przeznaczane systematycznie już od lat, gdyby tak było pewnie mielibyśmy 80, czy 100 porcent potrzebnych terenów, wówczas łatwiej myśleć o pozyskaniu pieniędzy z zewnątrz, Władza wykonawcza dużo mówi, znacznie mniej jednak robi.
Po dwóch latach kadencji obecna rada miasta, jest zaniepokojona tym, w jakim stanie jest częstochowskie drogownictwo i w jakim tempie odbywają się prowadzone w nim prace.

- Żeby to zmienić, jako Komisja Infrastruktury Rady Miasta, zażądaliśmy dostarczania nam co dwa miesiące raportu na temat stanu działań w drogownictwie. Prezydent musi mieć świadomość, że będziemy tego mocno pilnować – mówi radny Krawczyk.

Biuro prasowe urzędu miasta poproszone o ustosunkowanie się do zarzutów stawianych prezydentowi, od tygodnia nie udzieliło nam odpowiedzi.


Źródło: Życie Częstochowskie / Adam Świerczyński


Jacek Krawczyk, 25.03.2009 o 19:46:48 | 0 Komentarzy

Wróć do strony głównej

KOMENTARZE

Komentarzy brak

Dodaj komentarz:

Imię

E-mail

Komentarz


b f 9 b e
Przepisz kod:

 

Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.

<<     Kwiecień 2018     >>
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob
Nie
      
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
      



Free Web Site Counters

rss Jacek Krawczyk

Każda pierwsza środa miesiąca w godzinach
15:00-16:00 w pokoju 110, UMCz, ul. Śląska 11/13
Częstochowa

Strona istnieje od: 08.08.2006
Zgoda na umieszczenie Herbu Miasta Częstochowy - umowa nr 12/2010
Wszelkie prawa zastrzeżone jacekkrawczyk.pl